Cosmin Lungu – Cabinet Individual de Psihologie
Ce este interviul motivațional?
Interviul motivațional este o abordare de consiliere concepută pentru a ajuta oamenii să găsească motivația de a face o schimbare pozitivă de comportament. Această abordare centrată pe client este deosebit de eficientă pentru persoanele care au sentimente contradictorii cu privire la schimbarea comportamentului lor.
Este posibil să experimentați sau să aveți dorințe contradictorii, cum ar fi dorința de a vă schimba comportamentul, dar și gândul că nu sunteți pregătit să vă schimbați comportamentul. Abordarea interviului motivațional susține că rezolvarea acestei ambivalențe poate crește motivația unei persoane de a se schimba.
Dezvoltat inițial de William Miller și Stephen Rollnick pentru a trata dependența de alcool, interviul motivațional este unic prin modul în care îi determină pe oameni să își asume responsabilitatea pentru propria recuperare.
Spiritul interviului motivațional
Interviul motivațional ar trebui să fie întotdeauna implementat cu un “spirit” deosebit. Potrivit lui Miller și Rollnick, “spiritul” este colaborativ, evocator și respectă autonomia clientului.
Pentru ca interviul motivațional să fie eficient, terapeutul trebuie să mențină acest “spirit” per ansamblu.
Colaborarea în locul confruntării
Colaborarea este un parteneriat format între consilier și client. În interviul motivațional, această relație se bazează pe punctul de vedere și experiențele clientului.
Această abordare contrastează cu alte abordări terapeutice, în special cu cele în care consilierul este confruntațional și își impune propriul punct de vedere asupra comportamentului clientului său.
Colaborarea construiește o relație între terapeut și client. Ea îi permite clientului să dezvolte o relație de încredere cu consilierul său, ceea ce este dificil de realizat într-un mediu mai degrabă confruntațional.
Evocarea mai degrabă decât educarea
Noțiunea consilierului de a evoca ideile clientului, mai degrabă decât de a-și impune propriile păreri, se bazează pe convingerea că motivația pentru schimbare vine din interior. Ca atare, aceasta nu poate veni de la consilier.
Indiferent cât de mult și-ar dori consilierul ca o persoană să-și schimbe comportamentul, acest lucru se va întâmpla doar dacă și individul dorește să se schimbe. Așadar, este de datoria consilierului să “scoată la iveală” adevăratele motivații ale clientului său pentru această schimbare. Odată ce aceste motivații sunt identificate, clientul le poate folosi pentru a face procesul de recuperare mai ușor sau pentru a-l ajuta să continue atunci când vrea să renunțe.
Autonomie în locul autorității
Spre deosebire de modelele de tratament care pun accentul pe consilier ca figură de autoritate, interviul motivațional recunoaște că adevărata putere de a face schimbări se află în client. Consilierul nu poate cere această schimbare.
Altfel spus, depinde de client să întreprindă acțiunile necesare pentru a-și schimba comportamentul. El trebuie să depună eforturi. Acest lucru îi conferă individului putere de sine, dar îi conferă și responsabilitatea personală asupra acțiunilor sale.
Principiile care stau la baza interviului motivațional
Deși călătoria fiecărei persoane este diferită, consilierii care folosesc interviul motivațional țin cont de patru principii pe tot parcursul procesului de recuperare. Aceste principii sunt vitale pentru a stabili încrederea în cadrul relației terapeutice.
Empatia
Inițial, oamenii pot fi reticenți în a merge la terapie de teamă că vor fi judecați de terapeutul lor. Unii se pot simți chiar vinovați de comportamentul lor negativ, ceea ce face ca această judecată să fie valabilă în ochii lor. Dar nu despre judecată este vorba în interviul motivațional.
În loc să judece, consilierii se concentrează pe înțelegerea situației din punctul de vedere al clientului lor. Acest lucru este cunoscut sub numele de empatie.
Un consilier nu trebuie să fie de acord cu clientul său pentru a da dovadă de empatie. Empatia înseamnă să renunți la propriile opinii pentru a înțelege pe altcineva. Această practică creează un spațiu sigur în care clienții se simt confortabil să fie ei înșiși și să își împărtășească preocupările.
Discrepanța
Dezvoltarea discrepanței se bazează pe convingerea că o persoană devine mai motivată să se schimbe odată ce vede neconcordanța dintre locul în care se află și cel în care vrea să fie.
Este treaba consilierului să ajute clienții să își identifice valorile de bază și să își clarifice obiectivele personale. Obiectivele și acțiunile sunt dezvoltate într-o atmosferă de încredere, de colaborare, lipsită de presiuni. Acest lucru oferă un mediu care se bazează pe nevoile, dorințele, obiectivele, valorile și punctele forte ale persoanei.
Lupta cu rezistența
Interviul motivațional înțelege că schimbarea nu se produce întotdeauna doar pentru că o doriți. Este firesc să vă răzgândiți de multe ori dacă doriți să vă schimbați comportamentul și cum arată acest proces sau noul stil de viață.
Mai degrabă decât să provoace, să se opună sau să critice clienții, este treaba consilierului să îi ajute să ajungă la o nouă înțelegere a lor și a comportamentelor lor. Un mod în care aceștia fac acest lucru este prin reîncadrarea sau oferirea unor interpretări diferite ale anumitor situații. Această schimbare de punct de vedere sporește motivația persoanei de a se schimba. Aceasta se bazează pe propriile lor obiective și valori.
De exemplu, dacă un client dezvăluie că a început să bea pentru a face față infidelității partenerului, consilierul îl poate ajuta să reformuleze situația. În loc ca clientul să se învinovățească, acesta poate începe să vadă că persoana a înșelat din cauza propriilor probleme.
Autoeficacitatea
Autoeficacitatea este credința sau încrederea unei persoane în capacitatea sa de a realiza un comportament țintă. Un consilier care urmează abordarea interviului motivațional sprijină autoeficacitatea clientului său prin întărirea puterii acestuia de a face schimbările pe care și le dorește. El îi ghidează prin procesul de schimbare a comportamentului, recunoaste schimbările pozitive pe care le fac clienții și le oferă încurajări pe parcurs.
La început, este posibil ca terapeutul să aibă mai multă încredere în individ decât în el însuși, dar acest lucru se poate schimba cu sprijinul continuu. În curând, clientul începe să își recunoască punctele forte și capacitatea de a-și schimba comportamentul în bine.
Tehnici
În cadrul interviului motivațional, consilierii îi ajută pe oameni să își exploreze sentimentele și să își găsească propriile motivații. Ei fac acest lucru folosind patru tehnici de bază.
Terapeuții adună informații punând întrebări deschise, arată sprijin și respect folosind afirmații, exprimă empatie prin reflecții și folosesc rezumate pentru a grupa informațiile.
Întrebări deschise
Întrebările deschise sunt întrebări la care nu puteți răspunde cu un simplu “da” sau “nu”. Aceste tipuri de întrebări vă încurajează să vă gândiți mai profund la o problemă.
Astfel de întrebări încep deseori cu cuvinte precum “cum” sau “ce” și îi oferă terapeutului dvs. posibilitatea de a afla mai multe despre dvs. Printre exemplele de întrebări deschise se numără:
“Cum ați dori ca lucrurile să fie diferite?”.
“Ce ați mai încercat înainte pentru a face o schimbare?”.
“Ce poți să-mi spui despre relația ta cu părinții tăi?”
Afirmații
Afirmațiile sunt afirmații care recunosc punctele forte ale unei persoane și îi recunosc comportamentele pozitive. Făcute corect, afirmațiile pot ajuta la consolidarea încrederii unei persoane în capacitatea sa de a se schimba.
Exemple de răspunsuri afirmative includ:
“Ești în mod clar o persoană foarte descurcăreață”.
“Te-ai descurcat foarte bine în acea situație”.
“Mă bucur foarte mult că ai venit astăzi la clinică. Știu că nu este întotdeauna ușor să cauți ajutor.”
“Apreciez faptul că a fost nevoie de mult curaj pentru a discuta cu mine astăzi despre acest lucru.”
Ascultarea reflectivă
Reflectarea sau ascultarea reflexivă este poate cea mai crucială abilitate pe care o folosesc terapeuții. Reflectarea îi permite clientului să știe că terapeutul său îl ascultă și încearcă să îi înțeleagă punctul de vedere. De asemenea, îi oferă clientului posibilitatea de a corecta orice neînțelegere și de a-și detalia sentimentele.
Reflectarea este o abilitate fundamentală a interviului motivațional și modul în care terapeuții își exprimă empatia.
Rezumate
Rezumatele sunt un tip special de reflectare. Ele arată că terapeutul a ascultat și a înțeles ceea ce a spus clientul.
Terapeuții pot folosi rezumatele pe parcursul unei conversații. Câteva exemple de tehnici de rezumare includ:
Colectarea: Colectarea întărește ceea ce a spus clientul. De exemplu, un terapeut ar putea spune: “Să văd dacă am înțeles ce ai spus până acum”.
Legătura: Legătura presupune realizarea de asocieri între două părți ale discuției. De exemplu, un terapeut ar putea spune: “Cu un minut în urmă ați spus că doriți să vorbiți cu… Poate că acum putem vorbi despre cum ați putea încerca…”.
Tranziția: Tranziția încheie finalul unei ședințe sau trece la un alt subiect. De exemplu, un terapeut ar putea spune: “Acum un minut ați spus… Dar ultima dată când ne-am întâlnit, mi s-a părut că… Ce părere ai despre asta?”
Cu ce vă poate ajuta interviul motivațional
Inițial, interviul motivațional era axat mai mult pe tratarea tulburărilor legate de consumul de substanțe prin pregătirea oamenilor pentru a schimba comportamentul legat de adicție. Cu toate acestea, de-a lungul timpului, interviul motivațional s-a dovedit a fi o strategie de intervenție utilă în abordarea altor comportamente și afecțiuni de sănătate, cum ar fi:
• Controlul diabetului
• Dieta
• Prevenirea obezității
• Activitatea fizică
• Comportamentul sexual
• Fumatul
Interviul motivațional poate fi folosit și pentru tulburările de anxietate, cum ar fi tulburarea de anxietate generalizată, tulburarea de anxietate socială și tulburarea de stres post-traumatic (PTSD). Această abordare a fost folosită chiar și pentru a reduce teama de naștere.
Beneficiile interviului motivațional
Există mai multe motive pentru care interviul motivațional este o formă de terapie de sănătate mintală utilizată pe scară largă, printre care:
• Construirea imaginii de sine a clientului și a încrederii în el însuși
• Ajutarea clienților să își asume responsabilitatea pentru ei înșiși și pentru acțiunile lor
• Reducerea șanselor de recidivă viitoare
• Pregătirea clienților pentru a deveni mai receptivi la tratament
• A le arăta clienților că au puterea de a-și schimba singuri viața
• A-i învăța pe clienți să își asume responsabilitatea pentru ei înșiși
Interviul motivațional este deosebit de benefic pentru persoanele care sunt inițial rezistente la începerea unui program de tratament sau care nu sunt pregătite să facă schimbările de viață necesare.
Eficacitate
De când interviul motivațional a fost introdus pentru prima dată în anii 1980, studiile au arătat că poate trata eficient o serie de afecțiuni psihice și fizice.
O meta-analiză a 72 de studii clinice a constatat că interviul motivațional a condus la renunțarea la fumat, la pierderea în greutate și la controlul nivelului de colesterol.
Cercetările relevă, de asemenea, că interviul motivațional poate ajuta în tratamentul dependenței. O altă analiză a arătat că, din 39 de studii analizate, două treimi au constatat că interviul motivațional a fost asociat cu reduceri semnificative ale consumului de substanțe la adolescenți.
Încă o altă analiză indică faptul că interviul motivațional poate reduce în mod eficient consumul excesiv de alcool, precum și frecvența și cantitatea de alcool consumată.
Interviul motivațional poate trata eficient o varietate de afecțiuni. Dar nu uitați că nu există o formă de terapie care să fie potrivită pentru toată lumea și care să funcționeze în orice caz.
Lucruri de luat în considerare
Deși interviul motivațional a ajutat multe persoane să găsească motivația de a face schimbări de comportament atât mici, cât și majore, acesta nu este cursul ideal de tratament pentru toată lumea.
Interviul motivațional funcționează cel mai bine pentru persoanele care au sentimente contradictorii cu privire la schimbarea comportamentului lor. Dacă nu aveți absolut nicio dorință de a vă schimba comportamentul sau dacă sunteți deja foarte motivat să vă schimbați, este posibil să nu profitați de beneficiile acestei abordări.